معانی گوناگون عذاب3
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 28
مقدمه :
عذاب بر 9 وجه است :
حد زنا : وجه اول عذاب به معنی حد زنا است ، چنانکه خدای تعالی در سوره نور می فرماید و باید حد آن دو زناکار را جمعی از مومنان مشاهده کنند. ( حد زنا درحضور جمعی از مومنان اجرا گردد ) و درهمین سوره می فرماید : و برای رفع حد زنا ، زن نیز نخست باید چهار مرتبه شهادت دهد که البته شوهرش دروغ میگوید . نور:8
مسخ شدن : وجه دوم عذاب ، فی مسخ شدن است ، چنانکه خدای تعالی در سوره اعراف می فرماید : و ما آنان را که ستمکاری می کردند ( اصحاب بست ) به کیفر فسقشان رسانده و آنها را به شکل نورینه مسخ کردیم . اعراب : 165
سلب کردن ثروت و دارایی : وجه سوم عذاب ، به معنی سلب ثروت ودارایی است چنانکه خدای تعالی در سوره قلم می فرماید : ( اینگونه است عذاب اهل بستان که ثروت و دارایی آنها را سلب کردیم ) . قلم : 33
عقوبت در دنیا : وجه چهارم عذاب ، عقوبت در عالم دنیا است . چنانکه خدای تعالی در سوره انعام می فرماید : ( ای پیام آور به امت بگو او (پروردگار ) تواناست بر اینکه عقوبت خود را در عالم دنیا از آسمان یا زمین فرو فرستد ) ؛ مانند عقوبت قوم لوط که از آسمان نازل شد و عقوبت قارون که زمین او را به کام خود فرو کشید و سپس به بیرون پرت کرد.
کشتن : وجه پنجم عذاب ، به معنی کشتن است ، چنانکه خدای تعالی در سوره حشر می فرما ید : ( وا گر خدا بر کافران مکّه حکم تبعید از وطن را نمی فرمود ، ا لبته سخت تر از آن را با کشتار در دنیا مغرب می کرد ) حشر : 3- و در سوره زمر می فرماید : ( ای مردم بهترین کتابی که بر شما از جانب خدا نازل شده است ، پیروی کنید ، پیش از آنکه به طور ناگهانی به عذاب قهر حق ( کشتار در غزوه بدر ) گرفتار آیید. زمر : 55
عقوبت قبر : وجه ششم عذاب به معنی عقوبت قبر است . چنانچه خدای تعالی در سوره انعام می فرماید: ( فرشتگان هنگام قبض روح ستمکاران به آنها گویند : امروز به سبب ارتکاب گناهان ، عقوبت و عذاب قبر را می کشید ) انعام : 93
عقوبت عالم آخرت : وجه هفتم عذاب به معنی عقوبت درعالم آخرت است ، چنانچه خدای تعالی در سوره فرقان می فرماید : ( همانا عقوبت آخرت سخت و مهلک است و در سوره رعد می فرماید : و همانا عقوبت عالم آخرت سخت تر و شدیدتر از عذاب دنیا است . فرقان : 65 و رعد : 34
گرسنگی هفت ساله : وجه هشتم عذاب به معنی گرسنگی هفت ساله است ، چنانچه خدای تعالی در سوره مومنین می فرماید : ( تا آنگاه که ما ثروتمندان آنانرا به قحطی و گرسنگی به مدت هفت سال گرفتار سازیم .) مومنین :64
کندن پر و بال پرنده : وجه نهم عذاب به معنی کندن پر و بال پرنده است . چنانکه خدای تعالی در سوره نمل می فرماید : ( سیمان گفت : اگر غیبت هدهد غیر موجه باشد در این صورت بال وپر او را خواهم کند تا به سختی معذب گردد. ) نمل:21
البته بعضی مفسرین گفته اند عذاب در آیه به معنی « تبعید » است .
عذب : گوارا : رجوع به نعت و تفسیر نشان می دهد که عذب به معنی گوارا و فرات بسیار گوارا است . درمجمع آمده است : ( الفرات اعذب المیاه ) . در اقرب گفته : « العذب الطیب و المستساع من الشراب و الطعام »
ملح اجاع ، مقابل عذب فرات است. ملح یعنی شور ، اجاج آبی است که از شوری به تلخی زند ، عذب دوبار در قرآن آمده است : فرقان 53- فاطر :12
عذاب – عقوبت – شکنجه . طبرسی آنرا استمرار الم ، زمخشری کل اسم فارح ، راغب ؛ ایجاع شدید ، جوهری عقوبت ، اقرب هر آنچه بر انسان دشوار است واو را از مرادش منع می کند ، معنی کرده است « و لهم عذاب عظیم » بقره :7
راغب در اصل آن چند قول را نقل کرده از جمله گفته اند : اصل آن از عذاب است .
غذبته : یعنی گوارایی زندگی را از او بردم . مثل مرضه و قدرته که به معنی فرضش را و قذارتش را از بین بردم ، است . بقول بعضی اهل لغت تغذیب به معنی ضرب است و به قولی آن از « ماء عذب » آب آلوده وکدر است .
عذبته یعنی عیش او را کدر وآلوده کردم …. بنظر نگارنده : اصل آن بمعنی منع است و عذاب را از آن جهت عذاب گویند که از راحتی و آسایش منع می کند و آنرا از بین می برد، در صحاح و قاموس و اقرب الموارد ، منع را از جمله معانی عذب شمرده است و
درنهایه گفته : درحدیث علی (ع) هست که درموقع مشایعت عده ای از لشکریان خویش فرمود : اعذبوا عن ذکر النساء انفسکم فان ذلکم یکم کم عن الغرو .
یعنی خود را از یادآوری زنان منع کنید ، چون ان ، شما را از جهاد باز می دارد.
این کلمه درنهج البلاغه هفتمین کلمه از کلمات نه گانه غریب آن حضرت که بعداز حکمت 260 ذکر شده اند بصورت ذیل نقل شده است که به لشکریانش فرمود : « اعذبوا عن النساء ما استطعتم » عاذب و غروب کسی را گویند که ازاکل و شرب امتناع کند.
علی هذا ، عذاب ، مصدر ؛ به معنی فاعل است ، یعنی : آنچه مشقت دارد و مانع آسایش است ، چنانکه از اقرب الموارد نقل شد.
افعال عذاب در قرآن همه ارباب تفعیل آمده است و در عذاب دنیوی و اخروی هر دو بکار رفته : مثل : نور :2 ، که درباره حد زناکاران است . ایضا: توبه 26 – استعمال آن در عذاب آخرت احتیاج به ذکر شاهد ندارد.
عذاب در قرآن بالفاظ عظیم ، مهین ، الیم ، مقیم ، حریق ، شدید ، وغیرو توصیف شده است . مثل لهم عذاب عظیم . و لهم عذاب مقیم و …
عذاب پس از اتمام حجت :
اسری 15 و قصص 59. گرچه هر دو آیه درمورد تعذیب منکرین رسالت در این دنیا است ولی روشن می شود که عذاب آخرت نیز پس از تبلیغ وا تمام حجت است .
مشروح این مطلب در « ضعف » ذیل بحث مستضعفین دیده می شود.
محقق طوسی ، رحمه ا… در تجریر درباره « عدم عذاب اطفال کفار » فرموده : تعذیب غیر مکلف قبیح است . علامه در شرح آن حشویه را که قائل بعذاب اطفال مشترکین اند و نیز اشاعره را که آنرا جایز می دانند رد می کند و درباره قول نوع علیه السلام که گفته : ولا یلدوا الا فاجرا کفارا گفته اند مجاز و باعتبار مایوول است یعنی بعد از بزرگ شدن فاجر و کافر می شوند نه اینکه حکم کفر و مجوز از طفولیت برآنها بار است .
سایر محصولات :
معانی گوناگون عذاب3
معانی گوناگون عذاب3 ...
تحقیق در مورد پیامبر اسلام صلى الله علیه و آلهتحقیق در مورد پیامبر...
پاورپوینت ترین های علوم زمینپاورپوینت ترین های علوم زمین...
معارف خداوندمعارف خداوند...
معاد2معاد2...
پاورپوینت تراشه PICپاورپوینت تراشه PIC...
تحقیق در مورد ویزگیهای عینک آفتابیتحقیق در مورد...
معادمعاد...
معاد شناسیمعاد شناسی...
تحقیق در مورد ویژگی های سازمان صنعتی خلاق ونوآور 27 صتحقیق در مورد...
معاد شناسی 2معاد شناسی 2...
معاد در ادیان دیگرمعاد در ادیان...
تحقیق در مورد ویژگی ها و فواید شیرتحقیق در مورد ویژگی...
پاورپوینت تحلیلی بر کارکردهای اجتماعی فضاهای شهری با تاکید بر کارکردهای شبانهپاورپوینت تحلیلی بر کارکردهای اجتماعی فضاهای شهری...
مظاهر غفلت در انسانمظاهر غفلت در انسان...
پاورپوینت تحلیل و نقد دانشکده معماری پورثموثپاورپوینت تحلیل و نقد دانشکده معماری...
مصلح جهانی در کتب ادیانمصلح جهانی در...
نقد نمایشنامه Copenhagen by Michael Fraynنقد نمایشنامه ...
تحقیق در مورد ولادت امام علیتحقیق در مورد...
مشخصات چند فروشگاه اینترنتیمشخصات چند فروشگاه اینترنتی...
مسیحیت3مسیحیت3...
تحقیق در مورد وقفهتحقیق در مورد وقفه...
پاورپوینت تحلیل سیستم مدیریت امور بازرسی گاز اتحادیه گازرسانان مشهدپاورپوینت تحلیل سیستم مدیریت امور بازرسی گاز...
مسیحیت و یهودیتمسیحیت و یهودیت...
پاورپوینت تحلیل الگوریتمهاپاورپوینت تحلیل الگوریتمها...
مسیر تکامل ریاضیاتمسیر تکامل ریاضیات...
تحقیق در مورد وظایف یک معاون مدرسهتحقیق در مورد وظایف یک معاون...
مسیحیتمسیحیت...
پاورپوینت تحلیل وطراحی وپیاده سازیسیستم رزرواسیون هتل پردیسپاورپوینت تحلیل وطراحی وپیاده...
مستند سازی شبکهمستند سازی شبکه...
تحقیق در مورد هپاتیت چیست ؟تحقیق در مورد هپاتیت چیست ؟...
پاورپوینت تحقیق و بررسی کاربرد های پردازش تصویرپاورپوینت تحقیق و بررسی کاربرد های...
مسائل شرعیمسائل شرعی...
مسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن بیست و یکمسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن...
پاورپوینت تجهیزات اتاق عملپاورپوینت تجهیزات اتاق عمل...
تحقیق در مورد هارون الرَّشیدتحقیق در مورد هارون الرَّشید...
مسئلة ارتباط علم و دین در جهان اسلام 20 صمسئلة ارتباط علم و دین در...
نقد نمایشنامه Arms and the Man by George Bernard Shawنقد نمایشنامه...
پاورپوینت تجزیه وتحلیل تحلیل شی گراپاورپوینت تجزیه وتحلیل تحلیل شی گرا...
مزایای استفاده از کامپیوترمزایای استفاده از کامپیوتر...
تحقیق در مورد نگاهی به علل گسترش استفاده از سیستم پیام کوتاهتحقیق در مورد نگاهی به علل گسترش...
مرگ چیستی ؟ 20صمرگ چیستی ؟ 20ص...
پاورپوینت تبدیل توصیف UML معماری نرمافزار به مدل کارایی شبکههای صف QNپاورپوینت تبدیل توصیف UML معماری نرمافزار...
مرگ و زندگی بعد از آنمرگ و زندگی بعد...
مرتبه آموزش و پرورش در علممرتبه آموزش و پرورش...
تحقیق در مورد نگاهی به آثار تغذیه کودک با شیر مادرتحقیق در مورد نگاهی به...
مراقبهمراقبه...
پاورپوینت تاریخچه کلیسای وانگپاورپوینت تاریخچه کلیسای وانگ...
مراحل نفسمراحل نفس...
تحقیق در مورد نکاتی چند درباره ی تغذیه کودکانتحقیق در مورد نکاتی چند...
پرورش کرم ابریشم 13 صتحلیل فضا های شهری کاربری درمانی ( بیمارستان) 61 ص
امامت و امامان دوازده گانه 77 ص
اثرات ورزش بر سلامتی بدن 34 ص
سوره های قران و ترجمه برخی آیات
سوره فلق
سوره فاتحه
سوره المائده آیه 6 12ص
سوره احزاب
فیوز های الکتریکی
توضیحات بیشتر - دانلود
حمل و نقل در چاه 19 ص
حمل و نقل 18 ص
حفاظت از محیط زیست 10 ص
حد و پیوستگی 9 ص
تک یاختهها 33 ص
کلمات کلیدی :است چنانکه خدای چنانکه خدای تعالی چنانچه خدای تعالی است چنانچه خدای رماید مانا عقوبت عانی گوناگون عذاب3 خدای تعالی است چنانکه چنانکه خدای شده است چنانچه خدای گفته اند آمده است دنیا است است چنانچه عقوبت رماید تعالی laquo raquo چنانکه آzwnj ndash گوارا انعام
- ۹۶/۰۹/۱۵